onsdag 18 juli 2012

Sköna sommar...

Nu har sommaren äntligen kommit till oss. Vi har varit en vecka på Bödagården på Öland med mycket sol & bad. Under tiden tog svärfar & vännen Emelie hand om alla våra djur. En enda liten kyckling försvann under den veckan, vet inte vart den tog vägen?!

Det roliga är när man kommer hem & inser hur mycket kycklingarna faktiskt växer på en vecka. Plötsligt har de gott om fjädrar & vågar sig långt bort från hönan.

Tyvärr har jag en liten klunga på 6 kycklingar där hönan inte bryr sig om dem längre. De är bara 4 veckor gamla & piper i högan sky efter hönan. Hon tar med dem om de kan hålla jämna steg med henne men hon pratar inte med dem eller visar då hon hittar mat. Så nu har vi människor ett extra ansvar för dessa små liv så att de klarar sig.

Om dagarna ligger de & solar sig i värmen från solstrålarna. Det ser så skönt ut. Jag har oxå börjat se skillnad på tupp/höne kycklingar så jag ska börja märka upp dem lite bättre.

Kom dag nu ska jag oxå åka till Herrljunga & köpa mig en liten tuppskrutt. Det är en guldsvartrandad som jag hoppas ska ge fina kycklingar.

Ha en fin dag!
Kram Ida





3 kommentarer:

  1. Ser att du har ändrat focus till höns. Roligt att det går bra med dem.
    Hade gärna velat ha några här på Månberget.
    Vi får träffas och prata om sommaren snart.
    Här har det varit galet med EK 12 och allt vad det innebär.
    Det gick riktigt bra, så nu har jag lagt grundplåten för firman ialla fall.
    Må så gott// Ulla

    SvaraRadera
  2. Hej Ida !
    Är det Dvärg Wyandotter du har?
    Vart kommer dina ifrån ? Skulle vilja köpa avelsägg till våren om du har att sälja och skicka?
    Mvh Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vad kul att du är här på min lilla sida. Mina pönor kommer från Mimmi i Vårgårda. Självklart får du köpa ägg. Vi kan ju ta det fram på vårkanten. Ida

      Radera