måndag 20 februari 2012

Kycklingarna växte & växte...

I maj 2011 hämtade vi hem ett gäng, och då menar jag ett GÄNG, dvärg kochinkycklingar. Köpte dem från en man utanför Skövde. De vart 3 dagar gamla & givetvis helt bedårande!
Jag hade tänkt mig 10 st men vi fick med oss 14... som sagt; helt bedårande.
Barnen valde & vrakade bland säkerligen 50 små dunbollar & plockade upp dem som de gillade mest.
Såhär fick de bo då de kom hem till oss. Pallkragar på en lastpall med kartongskiva i mellan sedan spån, vatten, tallrik med foder, lite gräs & ett sandbad. Rena lyxboendet.
Över detta hängde en värmelampa modell mindre + ett galler för mindre välkomna gäster...
Här har vi lilla "Tiger" som glädjande nog visade sig vara en höna!
Då kycklingarna var 6 veckor gamla hade de har fått fjädrar men var fortfarande ganska duniga på huvudet. Jag satte dit två sittpinnar & de älskade dem. De nyttjade båda två så alla kunde få plats. Det är bra om kycklingarna redan från början kan lära sig att använda olika höjdnivåer.
Tyvärr hade vi oturen att få TIO tuppar av dessa 14 möjliga så... Två hönor med i detta gäng; svart & vit till vänster.
Några tuppar fick jag sålda men i augusti fick resterande mängd abrupt avsluta detta liv- det var riktigt jobbigt!

Ett litet klipp från lådan då de var små...

Kram på er alla hönsälskare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar