tisdag 28 februari 2012

Tja, bada bör man annars...

...dyker ohyran på en!
Då jag fick hem mina hönor så höll jag dem instängda i hönsgården några veckor för att jag skulle slippa leta höna i hela soknen. De behövde skaffa sig lite "hem-ljuva-hem"-känsla först...
Så efter ca. 4 veckor fick de komma ut första gången & de letade genast reda på en jordficka & började bada.
Å vad de badade.
Tror de låg i hålet närmare en timme innan de sprättande tog sig tillbaka in i hönsgården för att putsa fjädrarna...
Hönor som badar ser verkligen roliga ut. De vränger nacken så man tror att den ska gå ur led & de sprätter de upp jord så det står härliga till.
Japp det är bara att blunda, samsas & krafsa sig ner i marken.
Sand/jord bad är bra för höns, då det håller ohyran borta från deras kroppar. Inne i hönshuset har jag en balja med grov sand som de badar i & faktiskt, peppar-peppar, inte skite i!
Ja man blir lycklig av att se dem!
Ha en fin dag!
Kram Ida

1 kommentar:

  1. Hej hej undrar om du säljer avelsägg eller kycklingar efter dina vackra wyandotter?
    Mvh Linda
    Mail: mika.linda@swipnet.se

    SvaraRadera