måndag 2 april 2012

Mina nya hönor har kommit!!!

JAmen då är de på plats!
Har ett tag spanat lite på en annan färg hos dvärg wyandotte- guldsvart randad.
Mycket läcker färg. Jag fick åter möjlighet att köpa utav Mimmi som i dagarna skulle minska ner på antalet höns. Vilken tur för mig!!!
Så jag gjorde slag i sak & köpte mig två guldsvart randade, en vit & en guldvit randad (med blått anlag). Dessvärre verkar det ha blivit något fel så jag fick en Guldsvart bandad istället för en randad så hon är till salu om någon vill köpa henne.
Hon går under namnet "PLUPPAN".
Skulle fått med en tupp också men så blev det tyvärr inte.
Hoppas att jag får tag i en längre fram på vårkanten.

Här ser ni min vita dvärg wyandotte.
Barnen döpte henne snabbt till "SNÖVIT".
Passande då hon är riktigt kritvit.

Här ser ni lite av dem alla.
I framkant har vi den "slaskfärgade" hönan "GRÄDDBOLL".
Hon kan inte vara mer än en kyckling, kanske 14-16 veckor för hon är så outvecklad & har bara kycklingljud för sig.

 Detta är "ASTRID".
Hon är en riktig liten snygging & jag ska se om jag kan ställa ut henne i höst.
Hon är liten & nätt i formen & har väldigt fina fjädrar med korrekt teckning.

Här har damerna fått träffa Harald, som i marssolens glans vallar runt på dem & hjälper dem att hitta mat.
De ska snart få träffa de andra hönorna men jag har en som ligger på ägg nu så jag vill inte störa förmycket i hönshuset.
Ha det så gott!
Kram Ida

1 kommentar:

  1. Hej!
    jag heter Elna och jag är ute efter höns o tupp som är guldvit randade. Har du fortfarande kontakt med mimmi? Vet du om hon fortfarande har såna höns eller vet du någon annan som har såna?
    vad menas med att hönan har anlag för blått?
    är rasen något som man måste avla fram?

    mvh Elna friberg
    elnafriberg@gmail.com

    SvaraRadera