fredag 20 april 2012

Ja då var det kycklingdags då!
Lade min snällaste höna, "Snöboll" av rasen dv.kochin, på 8 dv. wyandottes ägg.
Hon hade legat & ruvat 3 veckor innan men det blev inget.
Då jag senare samma helg lade in nya ägg för en annan hönas räkning så verkade Snöboll tänka "Jamen där är ju mina ägg..." också gick hon in & lade sig igen.
Så hon fick helt enkelt ligga kvar där...
Gav henne extra mat inne i redet & hon klarade ruvningen galant!

Här syns första lilla tittuten efter 21 dagar. 
På annandag påsk också så det blev riktiga påskkycklingar! 
Snöboll är riktigt snäll, endast 10 månader & aldrig att hon skulle picka efter oss.
Det är så en ruvhöna ska vara tycker jag!

 Här har det första lilla livet få komma upp i handen.
De är så otroligt söta!
Tack vare att hönan är så snäll så får vi gosa med de små liven utan bekymmer & tro mig, det är inte svårt att bränna en timme mysåpys i hönshuset hehehe

Vi fick sex kycklingar denna gång & två ägg var obefruktade.
Dem puttade hon helt sonika bort på dag 24.

Här är de fem dagar & deras små vingpennor har börjat växa ut.
De får startfoder, vete & vatten samt lite matrester i småbitar.
Det är så kul att se hur hönan lär de små liven vad de kan äta.
Hon knorrar & kacklar för att visa dem att det finns mat & de kommer farande direkt.

Jag använde mig av vanliga transportburar inne i själva hönshuset.
Funkade fint!
Här kör vi även "tvåvåningshus", då Blanka (en annan kochin) fick ruva på 5 ägg.
Dessvärre hade hon gått av äggen en dag då jag kom hem så de var svala men jag hivade dit henne igen så nu håller jag tummarna för att de ändå klarar sig. Har nämligen lyst alla & de är befruktade...

Jaja, sex små dv.wyandotte, av åtta möjliga, är väl inte så illa pinkat iaf. Det ser ut som det är tre av varje men det får åldern utvisa så småning om...
Ha en underbar dag & kuckelikluck på Dig!
Kram Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar