onsdag 9 maj 2012

Mjau...fem små nya liv!


Kl. 04.19 idag på morgonen tjoar dottern från nedervåningen:
"Mamma, jag tror Tussi fått en kattunge!"
Jodå, i särken sprang jag ner & kunde konstatera att katten inte bara fått EN unge utan FEM små liv!

Första gångs föderska som hon är så verkade det som det hade gått bra. Hon hade nästlat in sig på en hylla i vårt förråd. Där hade hon kattat i en IKEA-kasse med mjukt innehåll...det får jag slänga. Någon unge hade redan börjat tutta, två höll på att leta men de två sista ungarna var väldigt kalla & hade fortfarande moder-kakan kvar.

Dottern susade efter rena handdukar, en låda att lägga dem i & jag hämtade en sax, en riktig frisör sax. Först klippte vi av navel-strängen på den ena ungen & det gick fint sen gjorde vi likadant på nummer två...det vara bara det att längst ute på saxen satt en liten pälstuss- det visade sig att jag hade fått med allra yttersta spetsen på svansen! Hjälp vad rädd jag blev! Nu pratar vi millimeter men ändå!

Nä, det blödde inget & jag tror inte den lille kommer få några men av det men usch så dåligt man mår då man lyckas med en sådan idioti.
Vi gnuggade dem försiktigt med en mjuk handduk & sedan fick Tussi tillbaka dem.
Jaja, nu ligger lilla kattfamiljen i sin plastback & alla ungarna tuttar förnöjt. Tussi har lämnat dem flera korta stunder för att äta & hon har även tillgång till en toalåda.


För att vara första gångs förälder så löser hon det fantastiskt bra måste jag säga.
Det kommer bli spännande att se hur de fortsätter att utvecklas!
Kram Ida




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar