tisdag 22 maj 2012

Varmt i hönshuset...



Det är bara maj månad men värmen slog till som en slägga i helgen.
Igår kväll sätt mina hönor med halvöppna näbbar & chippade av värmen. Som den goda hönsägare man är började jag genast vädra, fylla på med kallare vatten osv.
Jaja, vad gör man inte för sina fjunisar...

Idag har de varit ute & ränt hela dagen. Då jag kom hem låg två hönor & slumrade under hönshuset. Harald kom & lade sig mitt i mellan dem. Kul då han faktiskt kan slappna av lite han med.


Ett gäng hittade jag i redena...de har ruvdille nu så jag hivar ut hönor stup i kvarten. Hönan uppe till höger ligger på ägg- 11 st närmare bestämt. Det var 10 st från början men någon har prånglat in ett i helgen, vet i katten vilket det kan vara för jag hade glömt att märka de som skulle vara där...

Kycklingarna växer. De är nu 6, 4 resp.1 vecka gamla. De fick gräsklipp i går & det är de mycket lyckliga över.




Jag ska nu ta med en bra ljudbok samt solstol ut & sätta mig hos hönorna.
Avkopplande för både själ & hjärta ;-)



Kram & Njut av dagen som är dig given!
/Ida






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar