tisdag 19 november 2019

Nu är hon på G igen....

Denna vår och sommar har jag kläckt galet mycket kycklingar.
Började redan i mars och sista kläcket ploppade ut den 1 juni! En god bit över 100 kycklingar och givetvis minst 70% tuppar! Varför!!! Jaja, efter kraftig selektering så återstår fyra tuppar och 12 hönor varav 3.8 ska följa med till Nationalutställningen i Vårgårda den 23-24 november.
 
 
I år har jag dragit igång ett litet färgprojekt. Jag försöker få fram SILVERBLÅ-randade dvärg Wyandotte.
Det började bra och jag fick fram runt 25 kycklingar men det visade sig snabbt att bara 5 var hönor! Så efter lite rovfågelattack och dödsfall så återstår 2 stycken små damer. De ska följa med på utställningen för att jag ska få ett hum om var jag befinner mig med dem. Tycker nog att typen är god och huvud och ben är goda. Deras fjäderdräkt är ren i sitt silver men den ena är mörkare och den andra är åt det ljusa hållet. Ska bli spännande att se vad domaren tycker.
 
 Den äldsta av de två silverblå och likaså den ljusare varianten. Henne tror jag på!
 Lillasyster silverblå har som sagt en mörkare nyans men hon är också himla trevlig... blir spännande!
 
Ja då ska jag väl gå ut och fortsätta burträna mina små 11 som ska med till helgen, varför börjar jag alltid försent med det???
Hoppas vi ses på Nationalen, kommer bli en kanonutställning!!

1 kommentar:

  1. Hej Ida,
    jag undrar om du har kycklingar eller avelsägg av guldvitrandad dvärgwyandotte till salu? Behöver komplettera den färgen i min grupp.
    vänligen
    Inger

    SvaraRadera