torsdag 16 augusti 2012

Höken & den kollektiva försiktigheten...

Ordet hök klingar sällan nådigt då man pratar med hönsfolk. Det märker man om man följer vissa hönstrådar på facebook & liknande diskussionsforum.

Upptäckte igårkväll då jag skulle släppa in mina fina att det fattades en ungtupp. Räknade flera gånger men fick det iaf bara till 8 st.
Efter lite letande hittade jag en lagom stor fjäderhög som vittnade om ett tillfångatagande, ni vet lite lagom med fjädrar utspridda lite här & var men inom en meter.

Idag fick hönsen helt sonika hålla sig indoors så att säga. De protesterade inte ens utan höll sig under takdelen av hönsgården. Jag facineras av deras kollektiva rädsla. Även om merparten av djuren inte varit i närheten av "mordplatsen" så är alla ändå lika försiktiga & övervakande. Alla kommer sättande i full fart om tuppen harklar sig & gömmer sig längst in i hönsgården.

Senast jag hade hökanfall var för några veckor sedan. Då fick den inte med sig någon kyckling på grund av att jag, riktigt snaisigt faktiskt, fick in en klockren träff med målarborsten på dess rygg. Men då infann sig samma kollektiva försiktighet hos hönsen. Då tog det dryga 3 dagar innan de lämnade hönsgården (för utom några puckade 8 veckors kycklingar som inte verkade fatta...)

Får se hur lång tid det tar denna gång...

Så skulle ni få syn på en Duvhök med  Demi Dekk 0027 på ryggen så vet ni var han har varit hahaha.

Ha en bra dag!
Kram Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar