tisdag 14 augusti 2012

Mean mother hen...

Ibland blir det inte som man tänkt sig. För en vecka sedan kläckte en höna fram 8 kycklingar.

Allt verkade bra de första dagarna sen började jag se att hon inte var snäll mot sina små. Hon högg dem över huvudet ibland & verkade inte ta in dem för värmning tillräckligt ofta. Och de var extremt törstiga. Jag såg henne aldrig visa sem till vattnet på dagarna utan på kvällen då jag lyft in dem drack de länge...

Så i måndags morse hittade jag en död kyckling & då bestämde jag mig.

Jag tog de fyra hönskycklingarna & satte dem under en värmelampa i egen bur. De pep länge men då jag visade dem vattnet så lugnade de sig & drack länge. Sen har det gått fint för dem faktiskt. De äter & balar sig å har det allmänt gött.
De tre som är kvar hos hönan har det bra men jag stödmatar dem & de behöver alltid hjälp att komma in på kvällen. Hoppas att de klarar sig, jag hade inte hjärta att ta dem allihopa ifrån henne...

Ha det riktigt gott!
Ken Ida



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar