söndag 12 augusti 2012

Ringmärkning av höns- ingen lätt grej!

Det är bara att inse;
Vissa saker kan man inte från början utan man lär sig efter hand. Ex. vad hönsen ska äta, vad deras läten betyder, hur kycklingarna ska tas om hand osv.
Vad jag därimot hade velat kunna från början är allt om RINGMÄRKNING!
Detta lilla gissel ställer till det ganska bra för mig nu.

Glad i håg tänkte jag ringmärka de djur som jag vill avla vidare på. Sagt & gjort så skrev jag in mig som medlem på SRF & började sedan knåpa ihop min lilla lista över vilka ringar jag behövde & från vilka år. Skickade iväg den & kände mig allmänt nöjd med mig själv.

Tja, tänkte jag, kanske bäst att ringa SRF´s ringansvarig & dubbelkolla.
Då får jag veta, av en mycket trevlig kvinna vid namn Lona Wiklander, att man sätter dit ringen senast vid sex veckors ålder... Pfiufff, där gick luften ur mig!!

Hur ska jag göra nu?! Min fina Harald är ju 19 månader & mina tre fina avelshönor är närmare året.
Tillråga på allt kom jag på att min nya lilla nya tupp HARRY har passerat gränsen med två veckor! Gahhhhaaa what to do?!

Sagt & gjort. Lona bad mig att mäta benen på dem så skulle hon se om hon kunde finna något som kan funka ändå; en ring som har större omkrets. Jag ska ringa henne ikväll så nu går jag här & håller tummarna!
Fortsättning följer...

Njut av dagen du fått!
Kram Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar