tisdag 12 mars 2013

Äggjakt innan påsk...

Nu äntligen är det dags igen!
Har rest land & rike runt (iaf 32 mil) för att få tag i de ägg jag vill ha. Så nu ligger de på bänken, nytvättade med VirkonS & blänker precis som fuktiga ägg ska göra.

Strax ska jag lägga dem i kläckaren men jag startar den inte förrens senare i veckan då de fått vila lite men vändarn knäpper jag igång så behöver jag inte fundera på det.

Som sagt land & rike eller iaf till Allingsås & Vårgårda.

Köpte Isbarägg av en trevlig man utanför Allingsås. Rena, stora & välfärgade ägg var det. 24 st men alla ska jag inte ha själv. Gav bort 10 mot 4 av annan linje & Emma vännen kommer snart & hämtar 7-8 st till sig.

Sen var jag hos rara Mimmi & hämtade Guldsvartrandade & några vita dv.wyandotte ägg, 15 st faktiskt & jag fick de sista för nu har hon inga randade kvar, så det ska bli spännande att se vad det blir av dem.

Imorgon får jag ett äggpaket på 15 ägg med posten med silversvartrandade från goa Linda.

Sen har jag 13 egna guldsvarta som jag hoppas på.

Har du räknat?

Precis, min kläckare tar bara 24 ägg så hur jag ska få plats med alla har jag inte en suck om hahaha
Får väl trolla med knäna ;-)

Ha en härlig dag!
Kram Ida


1 kommentar:

  1. Det är så kul att du har kläckaren full nu, snart blir det kackel på gården igen!!
    Här är det galet ju, mina hönor sprutar ut ägg och nu ska jag ut å lysa dem=) nån liten fräckis har lagt i fler ägg som ju åxå satts igång, och jag plockar bort dessa och ritar på de andra för annars blir det ju väldigt olika kläcktid på dem. Isbarerna ser man ju rätt enkelt om det ligger nåt smyg ägg med=)
    Kram på dig!

    SvaraRadera