måndag 10 september 2012

Grönvärpare på plats...

Nu har de landat!
Ja, för tre veckor sedan ungefär men jag har inte hunnit blogga om det förrens nu.
Fick köpa två Isbarhönor & en arucanakorsning av en man utanför Ulricehamn.
Barnen döpte dem till Tant Blå, Bianca & Ruby. Tant blå är 15 månader, Bianca ca.12 månader & lilla Ruby är 9 veckor. De är alla bärare av gröna gener. De kommer alltså att värpa grön/turkosa ägg.
Tant Blå har redan gett oss ett antal ägg medans Bianca avvaktar lite då hon helst ville ruva hos sin förre ägare.
De stora damerna fick komma in till mina "dottar" efter två veckor & det gick helt smärtfritt. Visst fick de sig några tjuvnyp men inget onormalt.
Lilla Ruby får bo med mina fyra veckors wyandottekycklingar & där trivs hon bra. Hon är en gnutta förkyld men det ger sig snart.
Ska bli kul att få lite grön/turkosa ägg & fördelen är att jag aldrig kan ta fel då jag vill avla på mina wyandottes.
Perfekt!
Kram & kuckelikluck på dig!
Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar