fredag 28 september 2012

Tupp eller höna?

Dv.wyandotte är bara så svåra att könsbestämma. Men efter ett antal kullar med pycklisar denna sommar så har jag en teori...eller ja, några teorier är väl mer rätt...

Vid kläckningen har jag märkt att en del kycklingar har bruna "mössor", bruna dun på huvudet. Dessa har jag kollat & då blev tre av fyra hönor.

Vid fem veckor har jag märkt att tupparna börjar rodna & svullna i kammen, lite mer än hönorna. Samtidigt vid den åldern brukar hönorna tendera att vara mörka, ja nästan svartgrå, på kam & näbbrot. Sen finns det de där som är lite både och... där brukar jag gå på rodnaden för ofta har den pyttelilla slören oxå börjat bli röd.

Tja funkar inte det så kan man ju alltid vänta tills stjärtfjädrarna är tydliga kring 12 veckor hahaha.

Så till bilderna.
Den silversvarta är en liten höna, tror hon kan bli väldigt fin i teckningen oxå ;-)
Den guldblåa är (tyvärr!) en tupp. Den är rosa/röd till färgen utan inslag av svart samt något svullen. Sen har den en liten sporre, knappt synlig men på rätt ställe.
Sen har vi den guldsvarta. Jag tippar på att det är en tupp på grund av att den rodnar mer än den svärtar i färgen. Även dess slör är röd.

Tja, detta är vad jag funderat på i sommar.
Kanske kan det hjälpa dig med dina kycklingar ;-)

Kram Ida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar