fredag 7 februari 2014

Dag 20...

Nu är det dygn 20 & lilla Prillan har legat stadigt på sina, nu mera, 14 ägg. Jag har fem ägg kvar i kläckaren som jag hoppas kunna peta in under henne imån.

Ikväll flyttade jag henne från redet till en transportbur där kycklingarna är i säkerhet från fallskador och andra höns.
I ett av äggen pep det ordentligt vilket bådar gott för morgondagen.

Prillan var dock inte så förtjust i flytten. Att bli instängd i en bur då man legat på andra våning med full utsikt innan. Nä, fy! Först lade hon sig men sedan började hon kliva runt på äggen och då blev jag rädd att hon skulle krossa något så jag kastade jackan över buren och sprang in efter en handduk som jag lade över buren.

Med lite hjälp fick hon ihop alla äggen under sig och lade sig till rätta.
Jag har satt ett extra nät över gallret för jag har haft otur att andra hönor fått fatt i de små då de stuckit ut huvudet men nu är det säkrat oxå.
Hoppas att allt går vägen nu, ska bli spännande att gå ut och kika imån :-)

//kram Ida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar